Az észak-amerikai profi jégkorong bajnokság, az NHL is rendelkezik hozzánk hasonló sportolói érdekképviseleti szervvel. Az NHL játékos érdekképviseleti szerve az NHL Players’ Association, vagyis az NHLPA.
Melyek az NHLPA feladatai?
Az NHLPA alapvető célkitűzései közé tartozik a kollektív érdekképviselet, a fizetésekről történő megállapodás, a panaszkezelés, vagy a játékosügynökök hitelesítése. Ezen felül a különböző egyéni fejlesztési programok, a munkakörülmények fejlesztése, és a játékos biztonsági kezdeményezések.
Az NHLPA felépítése
Az NHLPA-ban 32 klub játékosa képviselteti magát. Az elnökségben minden sportszervezetből egy játékos elnökségi tagként szerepel, ugyanígy, minden sportszervezetből egy játékos helyettes elnökségi tagként kerül megjelölésre. Ezek a játékos elnökségi tagok a csapattársaik érdekeit képviselik. Az elnökség az NHLPA ügyeiben tölt be irányító szerepet, valamint az NHLPA munkáját meghatározó iránymutatások kidolgozásában jár el. Az NHLPA élén elnök áll, aki a szervezet munkáját irányítja napi szinten. Tagja ugyan az elnökségnek, de abban szavazati joggal nem rendelkezik. Ennek köszönhető, hogy teljes mértékben az NHL-ben szereplő játékosok döntenek a saját ügyeikben.
A kollektív fizetési megállapodás
A szervezet egyik legnagyobb és leghangsúlyosabb vívmánya a kollektív fizetési megállapodás. Az NHLPA az NHL-el együttműködve állapítja meg az NHL összes sportolója számára (vagyis nem csak a tagok számára!) a munkavállalás körülményeit és feltételeit. A legutóbb, 2020. július 10-én elfogadott megállapodás 2025/2026-os szezon végéig lesz hatályban. (Ez a dokumentum lett kiegészítve a Covid betegségből való visszatérés meghatározásával.)
Az ügynökök hitelesítése
Érdekesség, és némileg különbözik a magyar, vagy az európai rendszertől, hogy ez a szervezet a játékosok ügynökeként is eljár a tagjai számára, mindezt teszi kiszervezve, profi ügynökök hitelesítésével. Vagyis, az ügynököket köti össze a játékosokkal, úgymond a szervezet keretein belül. Amennyiben egy sportoló tagja az NHLPA-nak, úgy ezek az ügynökök járhatnak el az NHL klubokkal történő kapcsolat és tárgyalások tekintetében.
Marketing képviselet
A szervezet a tagjai tekintetében a tagok a licencjogokat is birtokolja és felügyeli szponzorok, reklámok, promóciók, különböző marketing események, vagy licencvédelemmel érintett termékek tekintetében, akár digitális, elektronikus vagy nyomtatott termékekről legyen szó. Ennek a licencvédelemnek érdekessége, hogy akkor lép életbe, amikor a játékos először a jégre lép, vagyis visszavonult játékosokat már nem tud képviselni, illetve azok a játékosok, akiket draftoltak, de még nem léptek jégre, szintén nem érint a licencvédelem. A legnagyobb szponzorok így az NHLPA-n keresztül kapnak arra lehetőséget, hogy együtt dolgozzanak a legnagyobb nevekkel, reklámok vagy média kampányok tekintetében. A szponzori szerződést kötött cégek közé tartozik többek között a Biosteel, a Hyundai, a Tim Horton’s, a SAP vagy a KraftHeinz.
Ismered meg Programunkat, és légy te is tagunk! Szervezetünk egy olyan programot működtet, amely segíti a sportolókat céljaik elérésben.
Vedd fel velük a kapcsolatot, és tudj meg többet!
©JÉSZ